8:00-14:00 17:00-21:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

09122151461

021-44733948

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

طلاق توافقی + نمونه دادخواست طلاق توافقی

طلاق توافقی + نمونه دادخواست طلاق توافقی

طلاق توافقی

طلاق ، از منظر درخواست کننده ی ان به سه قسمت طلاق به درخواست زوج ، طلاق به درخواست زوجه و در نهایت، طلاق توافقی تقسیم می شود . یکی از شایعترین اقسام‌ طلاق زوجین از یکدیگر ، طلاق توافقی است . چنانچه زن و شوهر با رضایت و توافق یکدیگر، خواستار جدایی از هم باشند باید مطابق با قوانین مربوط به طلاق توافقی عمل نمایند ، با این توضیح‌ که ؛ زوجین حتماً باید درخصوص همه مسائل فرعی و اصلی با یکدیگر توافق نمایند و بعد از تأیید توافقات آنها توسط دادگاه، رأی طلاق توافقی تحت عنوان گواهی عدم امکان سازش صادر شود. ارائه گواهی عدم امکان سازش ظرف سه ماه پس از ابلاغ رأی قطعی، به دفترخانه ضروری است. در غیر اینصورت گواهی از اعتبار می‌افتد و باید مجدد درخواست داده شود .
از مزایای مهم طلاق توافقی این است که در زمان کمتری حُکم صادر می‌شود و زوجین از لحاظ عاطفی ضربه ی کمتری می بینند چون به نوعی جدایی بدون نزاع و‌ با توافق و سازش طرفین است . به علاوه ، رسیدگی به درخواست طلاق زوج، در دادگاه خانواده زمان‌بر است ، زیرا در چنین حالتی موضوعاتی از قبیل مهریه، نفقه و حضانت فرزندان مورد رسیدگی و کارشناسی قضایی قرار می‌گیرد ؛ درمورد درخواست طلاق از طرف زوجه هم ، بنا به دلایلی همچون عُسر و حرج، ادعای زن باید بررسی و اثبات شود و در نتیجه نیازمند زمان طولانی است. حتی امکان رد تقاضای طلاق زوجه نیز وجود دارد. هم‌چنین در طلاق یک طرفه، به دلیل برخورد طرفین از روی کدورت با یکدیگر، زوجین و مخصوصاً فرزندان از لحاظ روحی آسیب می‌بینند.
مدارک لازم برای طلاق توافقی عبارتند از :

• اصل شناسنامه زوجین
• تصویر کارت ملی زوجین
• اصل عقدنامه ازدواج
• صورتجلسه توافقات زوجین
• آزمایش عدم بارداری
• گواهی بکارت (در صورت ادعا زوجه مبنی بر عدم نزدیکی)
• گواهی شرکت در جلسه مشاوره خانواده


هزینه وکیل طلاق


نمونه دادخواست طلاق توافقی

این دادخواست می‌تواند از سوی یکی از زوجین و یا وکلای آن‌ها به دادگاه ارائه شود.
در نمونه دادخواست طلاق توافقی نیاز است که مشخصات خواهان، خوانده، وکیل خواهان در صورت وجود، وکیل خوانده در صورت وجود، نوع خواسته و دلایل و منضمات آن ثبت شوند. این مشخصات باید بر اساس نام، نام خانوادگی، نام پدر، شغل و محل اقامت هر یک از طرفین دادخواست یا وکلای آن‌ها باشد .

شرح دادخواست

ریاست محترم دادگاه اینجانب….. بر اساس عقدنامه شماره….. به تاریخ….. در دفترخانه….. با سرکار خانم/ جناب آقای….. به عقد دائم یکدیگر درآمدیم. اما متأسفانه به دلیل اختلافات لاینحل زیاد، امکان ادامه زندگی مشترک را با یکدیگر نداریم. بر این اساس از ریاست محترم دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش را خواستاریم.

طلاق توافقی

نمونه دادنامه طلاق توافقی

پرونده کلاسه :  ………….
مرجع رسیدگی : شعبه 258 دادگاه عمومی حقوقی (خانواده) مجتمع قضایی شهید مفتح تهران
دادنامه شماره : …………….
خواهان : آقای………… با وکالت مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری، به نشانی میدان فاطمی
خوانده : خانم ………..با وکالت ………………… به نشانی ………………
خواسته: صدور حکم طلاق توافقی
گردشکار: خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده / مقرر دادگاه به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

متن رای طلاق توافقی

در خصوص دادخواست آقای ………. با وکالت آقای ……….. وکیل پایه یک دادگستری، فرزند ………. و خانم ………… با وکالت خانم …………… وکیل پایه یک دادگستری، فرزند …………. به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش جهت اجرای صیغه طلاق با توافق یکدیگر، با توجه به اینکه زوجین حسب مندرجات سند نکاحیه شماره ………. دفتر رسمی ازدواج شماره 10 مشهد در مورخ 78/11/7 به عقد دائم یکدیگر درآمده اند و علیرغم سپری شدن حدود دوازده سال از عقد و اینکه طرفین فاقد فرزند مشترک می باشد به دلیل عدم تفاهم در زندگی مشترک متفقا اصرار بر طلاق دارند و زوجه از کل حقوق مالی خود اعم از مهریه و نفقه ایام عده و نحله و اجرت المثل و غیره که بر ذمه زوج بوده کلیه مهریه،نفقه،اجرت المثل را زوجه به زوج بذل می نماید و ادعایی علیه شوهرش ندارد و زوج نیز با قبول بذل حاضر به مطلقه نمودن زوجه گردیده است و جهیزیه زوجه نیز توافق حاصل است و زوجین فرزند مشترک نیز ندارند و با توجه به وضعیت زوجه و اظهارات ایشان در جلسه رسیدگی و حسب گواهی پزشکی که در پرونده مضبوط است زوجه اقرار میدارد که باردار نمی باشد النهایه چون نصایح دادگاه و سعی و تلاش داوران نیز موثر در سازش و آشتی زوجین نبوده و امکان ادامه زندگی مشترک بین ایشان عملا منتفی بوده، لذا دادگاه مصلحت را در وقوع طلاق دانسته و مستندا به بند یک ماده 8 قانون حمایت خانواده و ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق، حکم به طلاق توافقی(طلاق خلع) جهت اجرای صیغه طلاق از نوع خلع (نوبت اول) را صادر و اعلام می نماید تا زوجین با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق نسبت به اجرای صیغه شرعی طلاق و ثبت آن اقدام نمایند. مدت اعتبار این گواهی سه ماه است و این رای یکی از دفاتر رسمی طلاق نسبت به اجرای صیغه شرعی طلاق و ثبت آن اقدام نمایند. مدت اعتبار این گواهی سه ماه است و این رای حضوری بوده و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 258 دادگاه خانواده دو تهران